Lokale seo: Wordt lokaal gevonden met jouw onderneming
Local seo (Vindbaarheid in nabije omgeving) is een cruciaal onderdeel van lokale marketing. Seo helpt om de ranking in zoekmachines te verhogen voor lokale zoekwoorden en brengt meer verkeer naar je site.
Enkele voordelen van ranken in lokale zoekresultaten:
- Hogere lokale rankings in Google
- Meer relevante en gerichtere bezoekers
- Een hoger conversie percentage
Lokale SEO Check
- -Een uitgebreide check op 41 punten
- -Google mijn Bedrijf check
- -Zoekwoorden onderzoek
- -Technische website check
Een Lokale SEO check is er op gericht om te kijken waar er verbeteringen mogelijk zijn op je online aanwezigheid.
Dit beperkt zich niet tot je eigen website, maar gaat een stuk verder. Zo kijken we ook naar je Google mijn Bedrijfsvermelding en vermeldingen in andere online telefoonboeken.
Wat doet PowerSEO na de SEO Audit?
Wanneer de Audit klaar is dan krijg je een mail met punten die snel opgelost kunnen worden. Bij deze mail zit ook een uitgebreide rapportage met alle punten die we zijn tegengekomen.
Bij de rapportage zit ook direct een prijsopgave bij voor de kosten die het met zich meebrengt als je de verbeterpunten laat uitvoeren door PowerSEO.
De verbeterpunten zijn niet verplicht om te laten uitvoeren door PowerSEO.
Naast de punten die PowerSEO direct voor je kan oplossen krijg je meestal ook een aantal aanbevelingen voor zaken die PowerSEO niet kan uitvoeren.
We hebben altijd betrouwbare adressen beschikbaar die je met de openstaande verbeterpunten kunnen helpen. Denk hierbij vooral aan content schrijven.
Je hoeft niet zelf een zoektocht te doen om dit te laten verbeteren mocht je dit ook willen uitbesteden.
Lokale SEO uitleg en tips
Als SEO voor jouw lokale diensten gedaan is, zal je site meer lokaal verkeer gaan aantrekken en een hoger rendement draaien. Zoekmachines zien jouw website niet? Dan is het tijd om lokaal aan de gang te gaan.
Met lokale SEO zorg je ervoor dat mensen die op zoek zijn naar jouw product op jouw website terecht komen.
Je zult als lokale ondernemer ook een toename zien van verkeer van plaatselijke zoekopdrachten die meer relevant zijn voor je bedrijf.
Dat betekent dat meer potentiële klanten uit de lokale gemeenschap je site zullen bezoeken en interactie met je bedrijf zullen hebben! Je word lokaal vindbaar.
Er zijn veel voordelen aan lokale websites. Google geeft deze voorrang op landelijke sites omdat Google ook weet dat er een andere zoekintentie is.
SEO op lokaal niveau kan helpen om lokale rankings (local search rankings) te verhogen, meer verkeer naar je website te brengen, en een hoger conversiepercentage te creëren voor omzet van lokale zoekopdrachten. Het mooiste is dat je het voor het grootste gedeelte zelf in de hand hebt door on page optimalisatie goed uit te voeren.
Meer gerichte lokale bezoekers
Als je gerichte bezoekers op je website krijgt dan wordt het voor jou een stuk gemakkelijker om ze in klanten om te zetten.
Dit zal gebeuren omdat ranken in lokale zoekresultaten je website zichtbaarder en relevanter maakt voor plaatselijke zoekopdrachten die potentiële kopers intypen, wat betekent dat ze ook echt zoeken naar wat je nu te bieden hebt. Dat heet ook wel lokale focus.
Dat soort relevante informatie is goud waard voor iemand die op zoek is op dit moment. Daarom is lokale zoekmachine optimalisatie ook zo belangrijk.
Wanneer mensen online zoeken doen ze dat meestal door iets in te typen als “Timmerman Amsterdam”. Dit zijn lokale zoekresultaten die meestal geoptimaliseerd zijn door lokale seo of ze hebben gewoon het geluk dat ze toevallig de juiste zaken gedaan hebben qua lokale vindbaarheid.
Door jezelf organisch zichtbaar te maken in Google met SEO zal de kans dat je een opdracht krijg via zo’n zoekopdracht vele malen hoger worden dan wanneer je niet zichtbaar bent of je richt op een generieke zoekopdracht zoals “timmerman”.
Iemand in Limburg zal niet snel een timmerman uit Amsterdam inschakelen is de gedachte daarachter. Om nog maar niet te spreken dat een generiek woord als timmerman vaak onhaalbaar is voor een kleine ondernemer. Lokale seo is dus heel belangrijk om klanten te krijgen uit je nabije omgeving
In de lokale zoekresultaten vind je lokale bedrijven met een fysieke bedrijfslocatie, wat betekent dat je website concurreert met soortgelijke websites om de aandacht van een bezoeker te krijgen en hem op zijn link te laten klikken.
Dit gebeurt als ze zich ook op de plaatselijke potentiële klant richten! Om te concurreren hebben lokale ondernemers daarom SEO nodig.
PowerSEO is een van de beste relevante aanbieders op het gebied van hogere rankings op je belangrijkste zoekterm. Met behulp van een zoekwoorden onderzoek op jouw belangrijke zoekterm en gebruik te maken van interne links en een duidelijke structuur ziet Google dat jouw website enorm belangrijk is. Een website die ontzettend belangrijk is scoort hoog in de zoekresultaten.
Hoger conversie percentage uit lokaal zoekverkeer
Als je lokaal gevonden op lokale zoektermen dan word je conversie percentage ook hoger. We spreken over een conversie als bijvoorbeeld iemand contact opneemt via je website of als je iets verkoopt.
Lokale vindbaarheid en conversies
Conversies komen bij lokale seo vaker voor omdat lokale zoekresultaten meestal hoger in de organische ranglijsten staan.
Omdat lokale zoekers vooral naar lokale bedrijven kijken, kun je hiervan profiteren door ze te geven wat ze willen zien: Een lokaal bedrijf dat ook nog eens relevant is voor hun behoefte!
Lokale Zoekmachine optimalisatie is een investering
Normaal gesproken verdient seo zich dubbel en dwars terug. Vaak is na de opstartperiode van 3 maanden een veel lagere inzet nodig om de ranking in de zoekmachines te behouden. De opstartperiode is nodig om HTML aan te passen en bijvoorbeeld navigatie en schema mark-up beter te maken.
Betere vindbaarheid in Google maps en op lokale zoekopdrachten
Je hebt verschillende facetten want aan de ene kant heb je je eigen website, maar moet je ook denken aan Google Mijn bedrijf.
Lokale seo draait niet alleen om vindbaarheid van je eigen site, maar ook van je vermelding op Google mijn Bedrijf. SEO voor je website en de optimalisatie van Google mijn bedrijf vullen elkaar aan zodat je bedrijf als entiteit bekend staat binnen Google.
Wanneer is je site goed te vinden?
Je site presteert pas optimaal als je voor de lokale zoekopdrachten vindbaar bent op zowel Google mijn bedrijf als in de lokale resultaten in de Google zoekresultaten, je totale plaatje moet dus kloppen! De lokale zoekopdrachten leiden dan naar jouw website.
Het beste vindbaar in Google Maps ben je door in de top 3 te komen bij een lokale zoekopdracht. Dit heet de ‘local pack’ of ‘snackpack’.
Lokale seo en mobiele apparaten
Lokale seo of zoekmachine optimalisatie kan je ook helpen bij het vinden van je bedrijf op mobiele apparaten. Gezien de laatste ontwikkelingen is het belangrijk om op een mobiel apparaat voor te komen in de zoekresultaten omdat klanten die dicht bij je bedrijf zijn anders naar de concurrentie kunnen gaan omdat je bedrijf simpelweg niet vindbaar is of niet word aangeraden.
Dat begint al door de NAW-gegevens van je bedrijf te vermelden op je eigen website, maar natuurlijk ook met een vermelding van je NAW en telefoonnummer in Google mijn bedrijf en andere ‘telefoongidsen’ online zoals Yelp.
Rankingsfactoren die Google gebruikt
– Backlinks naar je eigen site van andere websites
– Relevantie van de inhoud en online bedrijfsinformatie
– Positieve reviews op Google mijn bedrijf vanuit een bepaalde regio
– Foto’s van je bedrijf op je eigen site, maar ook op Google mijn Bedrijf
– Bedrijfsvermeldingen op andere sites zoals de telefoongids en Yelp
– Bedrijfsnaam en producten
– Lokale krant of lokale kranten adverteren
– Meta description die klikken bevordert
– Gebruik van structured data over jouw onderneming
– Is je bedrijf actief op Google mijn bedrijf en evenementen? Bied je een interessante download aan?
Door deze rankingsfactoren voor lokale zoekmachine optimalisatie te optimaliseren kan Google makkelijker bepalen dat je bedrijf moet voorkomen in de lokale zoekresultaten.
Dit maak dat je bedrijf beter zichtbaar is en er meer klanten naar je winkel komen omdat ze zoekopdrachten gebruiken in combinatie met de regio waar je bedrijf zich bevind.
Potentiële klanten uit je seo inspanningen
Als je kijkt naar wat het potentieel lokaal is dan kun je soms schrikken omdat veel SEO-tools aangeven dat het zoekvolume laag is.
Aan de andere kant kan lokaal bekend zijn van bijna elke klik uit een zoekmachine een klant maken. Daarom is het zo belangrijk dat je in je buurt bekend bent in Google.
15 Praktische tips
Als je lokaal online wilt opvallen (online marketing) moet je je richten op de lokale zoekintentie, Google maps en lokale vindbaarheid. Daarnaast is het slim om ook naar Bing en schema te kijken. PowerSEO helpt je natuurlijk bij lokale zoekmachine optimalisatie, maar je kunt zelf ook al wat zorgen voor een verbeterde ranking met deze praktische tips.
Tip 1: Verdiep je in de zoekopdracht
Toets in Google in wat je service of product is gevolgd door de plaats waar je wilt ranken. Let op welke resultaten er verschijnen en kijk globaal waar je aan zou moeten voldoen om ook te ranken.
Staan er een webshop bij of alleen lange lappen tekst of juist korte? Probeer in te schatten wat je moet doen jezelf om plaatselijk bovenaan de resultaten te staan en je word lokaal gevonden.
Tip 2: Zet een consistente website op
Het is belangrijk dat je pagina’s en bedrijfsinformatie op je eigen site zo waardevol en consistent mogelijk zijn.
Wijk dus niet op de ene pagina af met je adres als de andere je adres in een bepaald format heeft. Wees hier heel erg precies op!
Als je geen site hebt en je weet niet hoe je dat aan moet pakken dan kan Power SEO je doorverwijzen naar een professional die je daarbij kan helpen en gelijk basis optimaliseert voor lokale zoekopdrachten. Denk vooral ook om voice search want dit wordt steeds populairder qua zoekwoorden.
Tip 3: Optimaliseer je website
Gebruik in je pagina’s zowel de naam van je bedrijf als de plaats waar het gevestigd is.
Neem ook alle relevante trefwoorden op die voor je zaak of bedrijfstak van belang zijn, vermeld je openingstijden en volledige contactgegevens.
Maak content die zich echt richt op de regio die je target en kom tegemoet aan de lokale intentie die men heeft.
Het is belangrijk dat je dit ook op andere sites doet dan alleen je eigen site, want Google houdt van meerdere signalen vanuit verschillende bronnen.
Denk aan Google mijn bedrijf en de telefoongids bijvoorbeeld. Je kunt deze informatie ook gebruiken op visitekaartjes en bij andere offline marketing.
Tip 4: Claim je bedrijfsnaam op Google mijn Bedrijf
Lokale seo begint bij Google mijn bedrijf. Zorg dat je alle informatie invult die gevraagd wordt en voeg foto’s van je bedrijf toe. Verifieer je bedrijf per briefkaart of telefoon en zorg ervoor dat je reageert op recensies.
Je kunt ook inzicht krijgen in hoe mensen je bedrijf in de plaatselijke omgeving vinden, door naar zoekwoorden in Google trends of semrush te kijken.
Gebruik Whatsapp of Facebook messenger om je bezoeker te informeren
Belangrijk is ook dat je lokaal bereikbaar bent op Whatsapp. Bijna iedereen heeft Whatsapp en dat is een handig kanaal om de klant snel contact te laten maken. Zorg er dus voor dat je adres en telefoonnummer klopt.
Tip 5: Claim je bedrijfsnaam op andere sites
Als iemand naar je dienst of producten zoekt wil je zichtbaar zijn op sites als Yelp, Facebook en de gouden gids. Beide sites geven je inzicht in hoe mensen je bedrijf vinden. Registreer je dus ook bij Google my business.
Dit kan je helpen om hoger te komen. Zorg er ook voor dat al je contactgegevens juist en actueel zijn over bijvoorbeeld je openingstijden en je e-mailadres.
Tip 6: Houd je resultaten in de gaten
Het is belangrijk om bij te houden hoe je het doet in de zoekmachine resultaten pagina’s (SERPS) bij bepaalde zoekwoorden.
Gebruik hulpmiddelen als Google alerts, google analytics of een rank tracker om te zien hoe je vordert met je seo inspanningen.
Tip 7: Denk om andere zoekmachines
Het gaat niet alleen om Google als het om lokaal zoeken gaat. Denk na over wat je klanten willen en probeer je daar ook op te richten qua zoekwoorden die je target met bijvoorbeeld blogs met content die je doelgroep kunnen interesseren.
Bing kan best nog wat bezoekers opleveren als je bovenaan staat bij bepaalde zoekwoorden. Vooral als je je richt op bedrijven.
Tip 8: Zorg dat je op maps te vinden bent
Integreer google maps op je website door inbeddingscodes toevoegen die je op Google kunt vinden (google my business vermelding). Zo kunnen mensen zien waar je bedrijf is en hoe je er komt als ze relevante zoekwoorden gebruiken.
Zorg ervoor dat je NAW gegevens kloppen, zoals je adres en telefoonnummer en vergeet de bepaalde stad waar je bent gevestigd en je externe websites niet.
Dit is vooral belangrijk als je een plaatselijk bedrijf bent of een fysieke winkel hebt en je hoog wilt komen als iemand de lokale zoekopdracht intypt. Ook relevant in navigatie apps.
Tip 9: Overweeg het gebruik van Google Ads
Als je in Google Ads investeert, zijn het niet alleen zuivere kliks die bezoekers naar je website brengen. Je krijgt ook inzicht in het werkelijk aantal mensen dat zoekt op een bepaald zoekwoord.
Je kunt dan je inspanningen daarop richten en later de Google Ads campagne stoppen.
Voordat je start met Google Ads is het belangrijk dat je Google my business goed hebt ingericht.
Tip 10: Gebruik externe links naar relevante lokale sites
Als je links hebt naar sites die relevant zijn voor je zaak en de plaats waar je gevestigd bent, kan dat helpen bij je lokale seo. Dit komt omdat Google zoeken rekening houdt met de relevantie van de websites waarnaar je linkt.
Zorg ervoor dat de sites waarnaar je linkt van hoge kwaliteit zijn en relevante content hebben. Zoek op de plaatsnaam waar je gevestigd bent en kijk naar het zoekresultaat. Dan kun je gemakkelijk relevante sites vinden om naar te linken.
Tip 11: Laat je ondersteunen
Neem een expert in de arm als jij niet het volledige plaatje ziet. Alleen zo kun je er 100% zeker van zijn dat je alle stappen doet om goede resultaten te behalen en echt de mensen te bereiken die je nodig hebt.
Experts kunnen je helpen om de juiste zoekwoorden en technieken toe te passen om echt gevonden te worden op een lokale zoekopdracht omdat ze deze ervaring hebben en weten wat werkt. Zij voeren local seo uit door ook te werken met een lokale landingspagina of meerdere lokale landingspagina’s. Het werken met lokale backlinks is van belang bij local seo.
SEO is cruciaal als je online succes wilt behalen. Maar local seo is misschien nog wel belangrijker, omdat de meeste bedrijven beperkt zijn tot een specifieke regio.
Dus als je dit onderdeel onderscheidend wilt maken, is het cruciaal dat je op jouw lokale zoekopdracht bovenaan komt te staan. Hiermee vergroot je jouw lokale vindbaarheid.
Daarom is het belangrijk om niet alleen naar je keywords te kijken om je lokale vindbaarheid (local seo) te vergroten, maar ook naar de manier waarop mensen op zoek gaan en deze door te verwijzen naar jouw lokale landingspagina.
Als ze bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in een bepaald product en specifieke stappen moeten volgen om het te vinden, dan is het belangrijk dat je hulp zoekt omdat lokale seo een specifiek vakgebied is net als copywriting.
Als ze een specifieke stap moeten volgen, dan wil je dat je website bovenaan komt te staan bij zoekopdrachten (organische zoekresultaten) die relevant zijn voor de lokale markt.
Zorg ervoor dat iedere pagina is verbonden met je bedrijfsprofiel op Google mijn bedrijf, zodat klanten eenvoudig contact met je kunnen opnemen. Verder is het belangrijk dat alle contactgegevens up-to-date zijn en dat je website gebruiksvriendelijk is.
Tip 12: Zorg voor diverse citations
Op het moment dat je met een lokaal bedrijf een top 10 positie op de lokale zoekopdracht (local seo) en een goede positie in Google Maps wilt behalen, moet je citaten hebben. Citaten zijn vermeldingen van je bedrijfsnaam, adres en contact gegevens op een andere website.
Deze vermeldingen heten citaten of citations en zijn soort van Backlinks. De meeste experts hebben een lijst van websites waarop je jouw bedrijfsgegevens kunt plaatsen zodat je een soort van linkbuilding doet maar dan met citations.
Als je zo’n plaatsing doet dan is het vaak zo dat het bedrijf die achter de bedrijfsgids zit je een aanbod wil doen voor een premium vermelding of iets dergelijks.
Ga hier niet op in. Het is namelijk nutteloos vaak. Stap eroverheen. Zorg ervoor dat je jouw gegevens alleen op relevante websites zet.
Aanmelden kan bij bijvoorbeeld Yelp als eerste stap.
Tip 13: Zorg voor goede reviews
Reviews van je doelgroep zijn een essentieel onderdeel van lokale seo en online marketing. Ze helpen om je bedrijf te verbeteren en de zoekresultaten van Google te beïnvloeden.
Je moet ervoor zorgen dat je de doelgroep de kans geeft om een review achter te laten op je Facebook pagina, Google Mijn Bedrijf (Google my business) of andere sites.
Als je klanten de mogelijkheid biedt om online reviews achter te laten, dan zullen ze dit waarschijnlijk ook doen. Dit kan helpen om je positie in Google te verbeteren.
Alle reviews zijn welkom, zowel positieve als negatieve reviews.
Tip 14: Gebruik social media
Sociale media is niet alleen nuttig voor het bedrijfsleven, maar ook voor lokale seo. Het helpt om je bedrijf bekend te maken en je bereik te vergroten, zolang je maar zoekwoorden gebruikt.
Gebruik sociale media om meer bezoekers naar je website of winkel te krijgen of om een nieuwe groep consumenten aan te trekken door gebruik te maken van lokale links.
Stel nieuwsbrieven op en laat ze links naar productpagina’s op je website plaatsen. Bied bezoekers de mogelijkheid om ook via sociale media te reageren of om een review achter te laten.
Ook kun je veel bezoekers krijgen via sociale media die je bedrijfsnaam in Google intypen. Dit is weer een signaal voor Google dat je bedrijf echt bestaat en dat je gegevens relevant zijn.
Zorg ervoor dat je pagina’s op sociale media up-to-date zijn met actuele informatie over je bedrijf.
Plaats regelmatig nieuwe berichten en updates. Dit zal er bij iedereen op wijzen dat je echt actief bent.
Tip 15: Laat jouw bedrijf gedurende 24 uur online zijn
Het is belangrijk om het publiek te laten weten wanneer je open of gesloten bent. Dit kan via social media, een bericht op je website of op Google my business.
Als je bedrijf niet online is, dan zal dit ook weerspiegeld worden in de zoekresultaten van Google.
Als je bedrijf als gesloten staat op een bepaald tijdstip dan zal Google je op dat tijdstip minder aanraden dan een bedrijf wat wel open is.
Dat zal je dus minder bezoekers opleveren ten opzichte van een bedrijf dat altijd online is.
Social links
Wie is PowerSEO
PowerSEO is een merk van VDMmarketing. Al meer dan 10 jaar ervaring in SEO met bewezen methodes.