1. Zorg ervoor dat je website volledig geoptimaliseerd is voor zoekmachines.
Dit betekent het optimaliseren van je titels, meta beschrijvingen, H1 en H2 kopjes, en andere elementen die je ranking beïnvloeden. De gratis SEO checklist van VDMmarketing of de Webshop SEO gids van Powerseo kan je hierbij een flink eind op weg helpen.
2. Onderzoek de beste linkbuilding diensten
Zoek op Google of een andere zoekmachine naar linkbuilding diensten. Kijk ook vooral naar hun reviews op platformen van derden. Veel linkbuilding diensten zetten reviews op hun eigen site neer maar je kunt er niet klakkeloos van uit gaan dat die door echte afnemers zijn gemaakt. Wees extra kritisch als de reviews alleen maar positief zijn. Lees deze goed en denk na of ze wel realistisch zijn en niet nep ogen. Het liefste wil je reviews zien op platforms als Google Mijn Bedrijf of Trustpilot om maar een paar te noemen.
Bekijk de prijzen van de linkbuilding
Net als bij alles zul je de prijzen willen vergelijken voor je een beslissing neemt. Ga echter niet alleen voor de goedkoopste optie. Zorg ervoor dat de dienst een goede reputatie heeft en dat hun methoden up-to-date zijn met de nieuwste algoritme veranderingen van Google.
Dat is natuurlijk moeilijk na te gaan, maar door een paar gerichte vragen zoals “Wat is de laatste website die je gerankt hebt?”. Kun je een idee krijgen of hun methodes nog werken. De prijs van linkbuilding bij PowerSEO ligt tussen de 199 en 500 euro per keer. Je krijgt daarvoor een specifiek product. Probeer ver te blijven van prijzen per maand, maar niet als het een aantoonbaar betrouwbare partner is.
3. Maak een lijst van zoekwoorden waarvoor je wilt ranken
Een lijst met zoekwoorden waarvoor je wilt ranken is doorgaans zomaar gemaakt. Alleen maken veel mensen de fout om voor een heel breed zoekwoord te gaan die veel concurrentie heeft.
Je kunt beter voor haalbare zoekwoorden gaan. Vooral als je site nieuw is. Dan heb je doorgaans weinig kans op zoekwoorden die veel anderen ook targetten. Google moet je site eerst “leren kennen” voordat je in de top komt voor echt competitieve zoekwoorden.
Een mooi gratis hulpmiddel hiervoor is de website Zoekwoord.nl. Hier kun je gratis zoekwoorden vinden en hun geschatte aantal zoekers per maand. Je kunt ook kiezen voor Tools zoals:
- Ubersuggest (Gratis/Goedkoop, maar niet heel betrouwbaar)
- SemRush (Betaalbaar)
- Ahrefs (Meest betrouwbaar, maar ook duur)
4. Geef de nodige informatie aan de linkbuilding dienst
Als je link building uitbesteedt, vertrouw je in wezen een andere partij toe om de rangschikking van je website in zoekmachines te helpen verbeteren. Het is belangrijk dat je de linkbuilding dienst die je inschakelt alle informatie geeft die ze nodig hebben om goed werk te leveren.
Denk hierbij aan:
- Informatie over je product
- Informatie over je bedrijf
- Je wensen zoals bijvoorbeeld niet werken met content die gescrapet is van andere websites.
- Budget
- Resultaat afspraken (Ga niet uit van dat je rankings altijd verbeteren na een linkbuilding maar maar wel afspraken dat de links die gebouwd worden daadwerkelijk geplaatst worden)
5. Houd de voortgang en resultaten van de linkbuilding campagne in de gaten
Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen als je je link building campagne uitbesteedt, is de voortgang en resultaten controleren. Zo kun je er zeker van zijn dat de campagne correct wordt uitgevoerd en dat je de gewenste resultaten ziet.
Je moet ook de zoekmachine ranking van je website bijhouden om zeker te zijn dat je investering in link building vruchten afwerpt.
Een aantal SEO tools die je helpen om je voortgang bij te houden zijn:
- Google Search Console (gratis)
- Een ranktracker zoals Serpfox (gratis voor 10 zoekwoorden)
- Ahrefs Domain Autority checker (gratis kijken wat de autoriteit is van je domein)
Conclusie over Linkbuilding uitbesteden
Het uitbesteden van je linkbuilding kan een geweldige manier zijn om je zoekmachine rankings te verbeteren, maar het is belangrijk om eerst onderzoek te doen. Zorg ervoor dat je website volledig is geoptimaliseerd voor zoekmachines en dat je een lijst van zoekwoorden hebt waarop je wilt scoren en ook eventueel de regio die je wilt bedienen. Geef dan de nodige informatie aan de link building service en volg hun vooruitgang. Dit kan een hoop geld en ergernis schelen uiteindelijk.